Deel van de zuidelijke ringweg in de zomer vijf weken afgesloten
Van 20 juli tot en met 24 augustus 2018 is de zuidelijke ringweg (N7) in de richting Hoogezand tussen het Julianaplein en de Europaweg afgesloten. Aannemer Combinatie Herepoort gaat in deze periode de bouwkuip voor de verdiepte ligging aanleggen. In de middenberm van de ringweg worden hiervoor damwanden ingetrild (zie bijgaand kaartje).
Het verkeer wordt omgeleid. Na het herijkingsbesluit over de drie optimalisaties in november 2017 is afgesproken dat Combinatie Herepoort een nieuwe planning moest afgeven voor 1 juni. Uit deze nieuwe planning van Combinatie Herepoort blijkt dat het project gaat uitlopen. Voordat de zomerstremming start, wordt de tijdelijke weg aan de noordzijde van de ringweg op 8 juli in gebruik genomen. Deze weg loopt van het Europaplein tot het Julianaplein. De tijdelijke weg ligt straks deels op de noordbaan van de ringweg zelf en deels op de plek waar het talud van de ringweg ligt. Voor het verkeer op de A7/N7 vanuit Hoogezand richting Drachten/Assen zijn twee versmalde rijstroken beschikbaar. Deze situatie blijft de komende jaren bestaan.
Hinder voor omwonenden
Het intrillen van de damwanden gaat overlast opleveren voor de omgeving in de vorm van geluidshinder en trillingen. Er wordt in principe alleen overdag gewerkt, van 7.00 tot 19.00 uur, maar mocht dat nodig zijn is er een uitloop mogelijk tot uiterlijk 23.00 uur. Indien nodig kan de periode uitgebreid worden met een zesde week. Om de overlast verder te beperken, worden de damwanden ingebracht met een speciaal hoogfrequent trilblok, dat voor minder trillingen en geluid zorgt. Deze ‘muur’ van damwanden komt ongeveer op de plek waar nu de middenberm van de zuidelijke ringweg ligt. Voor het intrillen van de damwanden, die maar liefst 30 meter lang zijn, is voldoende werkruimte nodig. Het is niet verantwoord om tijdens dat werk het verkeer door te laten rijden. Daarom wordt de zuidbaan afgezet, maar ook een groot deel van de noordbaan. Er blijft niet voldoende ruimte over voor twee rijstroken in beide richtingen. Dankzij de tijdelijke weg kunnen er nog wel twee rijstroken opengesteld worden voor het verkeer vanaf het Europaplein richting het Julianaplein. Samengevat: omdat tijdens de zomerstremming ook een deel van de noordbaan dicht gaat, is er op de ringweg niet voldoende ruimte voor het verkeer vanaf het Julianaplein richting Europaweg. Omwonenden krijgen een brief met een toelichting en een uitnodiging voor inloopbijeenkomsten op 3 en 4 juli.
Planning project
De aanleg van het project dwars door de stad is een complex geheel. Combinatie Herepoort heeft meer tijd nodig gehad om het definitief ontwerp af te ronden. Daarbij heeft Combinatie Herepoort een aantal mogelijkheden in beeld gebracht om deze uitloop zo veel mogelijk te beperken. De zomerstremming is de eerste beheersmaatregel die wordt uitgevoerd. Hierbij wordt gekozen voor een korte, intensieve periode met overlast. Dit is om een langere periode van vertraging en overlast doordat in de nacht gewerkt moet worden te voorkomen. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het uitvoeringsontwerp voor de bouwkuip, met daarin de uitvoeringstekeningen. Voor deze werkzaamheden definitief kunnen starten, moet de projectorganisatie dit ontwerp nog toetsen op veiligheid en beheersbaarheid. Alleen als de toetsing hierop positief verloopt, zal definitief toestemming worden verleend voor de zomerstremming.
Vorige week werd bekend dat de planning van Aanpak Ring Zuid uitloopt. Zoals het nu lijkt, is de zuidelijke ringweg in 2023 klaar, in plaats van in 2021. “Dat is een tegenvaller voor de stad, de omwonenden, de bedrijven en de weggebruikers”, zegt Ton Swanenberg, directeur van het project Aanpak Ring Zuid. “Samen met de aannemer gaan we op zoek naar mogelijkheden om tijd terug te winnen.”
Hoewel er in de omgeving van de ringweg al enige tijd volop gewerkt wordt, bevindt het project Aanpak Ring Zuid zich eigenlijk nog maar in de voorbereidingsfase. Die fase heeft langer geduurd dan voorzien. “Het gaat om een complex project”, zegt Swanenberg. “Vaak zijn er tegenstrijdige belangen. De stad moet bereikbaar blijven, maar tegelijkertijd willen we de overlast waar het kan beperken. Ook hebben we de zorg voor een goede bescherming van de natuur in de buurt van de ringweg. De gesprekken over dit soort zaken vergen veel tijd. Dat geldt ook voor het uitvoeren van de noodzakelijke onderzoeken, het uitwerken van het ontwerp en de aandacht voor een veilige uitvoering. Soms is hierdoor een andere wijze van uitvoeren nodig die meer tijd kost.”
Personeelstekort
Een andere oorzaak voor de vertraging is het personeelstekort in de bouw. “Nu de economie is aangetrokken, hebben we moeite met het werven van voldoende en geschikt personeel”, zegt Herbert Hegmann, directeur van Combinatie Herepoort. “Het gaat bijvoorbeeld om ontwerpers en specialisten. De bouw maakt een inhaalslag door en daarom is er nu veel vraag naar ervaren en deskundige mensen. De afgelopen jaren zijn goede vakmensen die thuis kwamen te zitten, noodgedwongen iets anders gaan doen. Ook onze moederbedrijven merken dat goed personeel schaarser is geworden. Daardoor duurt het bijvoorbeeld langer voordat we alle ontwerpen klaar hebben. Samen met Aanpak Ring Zuid hebben we inmiddels aanvullende afspraken gemaakt om het project goed te beheersen.“
Realistische planning
Opdrachtgever Aanpak Ring Zuid hield er sinds eind 2017 rekening mee dat er een vertraging kon optreden. “In november 2017, bij de ‘herijking’, hebben we de financiële balans opgemaakt over het project”, legt Swanenberg uit. “Toen bleek ook dat de aannemer meer tijd nodig had om het definitief ontwerp af te ronden. Dat is vervelend, maar we willen absoluut niet tornen aan onze hoge eisen op het gebied van veiligheid en kwaliteit. Als het niet anders kan, moeten we maar schuiven met de tijd. We zijn samen met de aannemer opgetrokken om de vertraging zo veel mogelijk te beperken. Op 1 juni heeft de aannemer een nieuwe, realistische planning ingediend. Daaruit bleek dat de einddatum twee à drie jaar moest worden opgeschoven. We gaan nu samen met de aannemer onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om tijd te winnen. De eerste maatregel is de stremming van de Zuidbaan van de zuidelijke ringweg gedurende vijf weken in de zomer. Zo kan de bouwkuip van de verdiepte ligging versneld worden gebouwd.”
Kosten
Een belangrijke vraag is natuurlijk wat de financiële gevolgen zijn. “Wat dit gaat kosten, hangt af van hoever de planning uiteindelijk uitloopt”, zegt Swanenberg. “Duidelijk is dat het om aanzienlijke bedragen gaat. Wie dit moet betalen, daarover zijn we nog in gesprek. We kijken natuurlijk goed naar wat er in het contract staat, want het contract is er juist voor de momenten dat het moeilijk wordt. Maar het allerbelangrijkste voor dit moment is dat we de vertraging zo veel mogelijk weten te beperken. Dat is voor iedereen het beste.”